Artikler, Forsiden, Historiske dokumenter, Nyheder, Pressemeddelelser

Tirsdag den 3.11. 2015 fejrede mere end 120 feststemte gæster BrugerForeningens 22 årsdag, samt at “Årets BrugerVen” hæderspris overraktes til Karen Ervolder, leder af KABS behandlingsinstitution i Gentofte.

Der mødte over 120 feststemte gæster op for at fejre BF 22 årsdag og overvære at “Årets BrugerVen” ærespris blev overrakt til Karen Ervolder, leder af KABS’s behandlingsinstitution i Gentofte.

Sidste års prismodtager socialsygeplejerske Nina Brünès begrundede med en velkomponeret tale hvorfor netop Karen Ervolder er valgt til at modtage årets “BrugerVen” hæderspris. NIna’s tale findes herunder:

Årets Brugerven 2015 – af Nina B.:

Årets prismodtager bliver karakteriseret som et menneske med et stort hjerte og engagement for brugerne.

I en tid med besparelser og nedprioritering af omsorg – der forsvarer og fastholder årets prismodtager de pædagogiske kerneværdier:

Anerkendelse, tillid, tryghed, rummelighed og omsorg.

Årets prismodtager er nemlig uddannet pædagog. Både før, under og efter sin uddannelse har hun beskæftiget sig med socialt udsatte – særligt stofbrugerne.

I mange år var hun ansat på Tornehøjgård (red. et forsorgshjem for særligt udsatte i Bagsværd) og det var mens hun arbejdede her, at hun også tog en Master i Human Ressource.

Senere blev hun ansat i KABS – først i “DUT” – Det Udkørende Team og siden 2007 har hun været leder af KABS Gentofte.

Jeg har ikke selv haft æren at arbejde sammen med årets prismodtager, men har igennem alle årene udelukkende hørt hende omtalt særdeles positivt. Både af brugere, medarbejdere, kolleger, chefer og ikke mindst gadejuristen…

Så hvad var mere nærliggende end at spørge nogle af de gode folk, om de ville uddybe, hvad det er, der gør årets prismodtager til noget helt særligt?
Hvad er det hun kan – og som fortjener den anerkendelse som prisen som årets brugerven er?

Så her kommer den første hyldest, som er fra en bruger. Hun fortæller:
Man mærker bare, at hun ser én som sin ligeværdige. Det er svært at forklare, hvad det er, der gør dét, men det er en gave hun har, at hun kan formidle det, så vi kan mærke det.

Det er altid tydeligt, at det er mennesket der møder mennesket, – og ikke behandleren, der møder stofbrugeren.

Hun er ikke bleg for at bruge utraditionelle løsninger, netop for at løse vores til tider utraditionelle problemer – og det kræver mod.

Hun er ikke typen, der midt i en samtale, kommer i tanke om at hun havde fri for fem minutter siden.

Mange steder står medarbejdere og kigger på klokken, samtidig med, at de har hånden på låsen til rådgivningscenteret, velvidende, at den bruger som ikke kommer nu, ‘falder’ for 3 dages reglen… Og derfor ryger ned på start dosis igen…

Det gør hun ikke… Hun løber ud for at finde dem!

Hun er en af dem, vi betragter som værende på “vores hold” selvom hun jo er ”en af dem”. Og det er den største ros, jeg kan give hende….

Den næste hyldest i rækken er fra en medarbejder:
Tænk, at jeg skulle komme hertil og sidde og skrive til dig, fordi du skal have en pris.
Det er stort og flot.
Dig som min leder…. tja, hmmm, jooo… Hvordan fortæller man med få ord, hvorfor du er den bedste leder, jeg nogen sinde har haft?
Det siger ikke så lidt, eftersom jeg nu har været sygeplejerske i 30 år – og du så også er den første pædagog, jeg har prøvet at have som leder.
Ja, det med pædagogen – det er altså en udfordring af de mere specielle.
Derfor er de første ord, jeg kom på også: Jeg elsker at hade dig….
Lyder det underligt? Nej, for det er jo det, der giver udfordringer og nytænkning.
Lige meget hvad en håndfast gammel sygeplejerske siger, så spørger du altid: Hvorfor det?
Og det er irriterende – for så skal man jo til at tænke og finde argumenter. Og det er jo ikke altid let, når man sidder med sine gamle fordomme og teser.
Det er dejligt med en leder, som altid er parat til diskussion og udfordringer.
Vi har nu arbejdet sammen i 8 år, og hold da op der er sket noget. Vi trådte alle ind i et almindeligt misbrugscenter, som fysisk lå smukt. Og det var vores udgangspunkt.
Du kom så og vandt vores hjerter. Ikke altid…., men for det meste. Takket været dig, har vi fået et sted med en ånd og plads til rummelighed – både for ansatte og brugere.
Der er dynamik og udvikling hver dag. Her står vi ikke stille. Nye metoder bliver prøvet af og fjernet igen, hvis de ikke duer. Ingen nye tanker er for små for dig.
De fysiske rammer har du bevaret og forskønnet. Ideen er, at hvor der er smukt og pænt, er der også trygt og godt.
Du viser også ansvar og mod ud ad til, når du kæmper for vores sager. Både på brugernes og på de ansattes side.
Jeg tror, der er mange kommuner, som godt ved, at de er oppe mod noget stort, når de først får dig i røret. Så skal de kunne deres paragraffer og være godt kørende med faglige argumenter.
….

Det er vist ikke forkert at sige, at de fleste, der er til stede i dette rum godt ved, at hvis Gadejuristen hylder og anerkender nogen, så er det fordi man er dygtig – og gør sit arbejde rigtigt, grundigt og godt. Så er man på brugernes side!

Ordene fra Gadejuristen lyder sådan her:

”Det er – desværre, kan man sige – ikke hver dag, at man falder over en leder i behandlingssystemet, der er så meget godt at sige om.

Det afgørende er, at man her altid møder og kan regne med at møde høj faglighed og et stort engagement.

En vilje til at finde løsninger, gode løsninger – og også at gøre det hurtigt – i selv de mest komplekse, ja, nærmest – i udgangspunktet – håbløse konkrete sager.

Hun har altid stor respekt for den enkeltes ønsker og behov og altid med et klart blik for det rettighedsbaserede.

Når filosofferne teoretisk taler om væsentligheden af at sikre, at den enkelte faktisk oplever sig anerkendt og som bærer af rettigheder, så er det helt sikkert hende og hendes behandlingssted, de reelt har i tankerne.

Det er på dette behandlingssted, at vi ser stofbrugerne græde – men nu af lykke over at blive hørt, set og oplevet sig synlige.

Det er virkelig smukt. Alle burde se og opleve det i praksis.
Afslutning:
Så kan det vist ikke slås tydeligere fast.
Årets prismodtager er ikke bare værdig til prisen som årets brugerven – hun ER en brugerven!

Stort tillykke til….. og navnet er: Karen Ervolder


Efter Ninas smukke tale overrakte vi sammen, en stor buket blomster og “Årets BrugerVen” diplomet, det synlige bevis på vores taknemmelighed, hengivenhed og KÆMPESTORE respekt for Karens mod, kreativitet og generelt bemærkelsesværdige indsats for stofbrugernes velfærd.

– Karen kvitterede derefter med en følsom og smuk takketale, (der snarest findes herunder).

Her nævnte Karen bl.a. hvordan hun efter færdiggørelsen af sin pædagoguddannelse og en master, startede karrieren på Tornehøjgård i Bagsværd og tilbragte 7 år med, at lære rigtigt mange stofbrugere at kende og her fik stor lyst til at arbejde videre med målgruppen, som hun utvivlsomt holder meget af, som de søde mennesker de nu engang er. Præcist det samme hører vi også at brugerne oplever på behandlingsinstitutionen på Callisensvej, hvor Karen startede i 2007, og til stadighed er en umådelig populær leder også blandt personalet – og til forskel fra de fleste andre institutionsledere, tilbringer Karen betydeligt mere tid i selskab med brugerne, end bag skrivebordet på sit kontor. Brugertilfredsshed og brugerinvolvering er to begreber der her på stedet ikke blot er pseudo mode-ord, men i praksis er placeret i højsædet – og som en bruger fra Gentofte udtrykker hun oplever det:
“Karen er bare så kær og så tænker hun hele tiden på vores velfærd og hvordan hun og de andre kan gøre os brugere endnu mere trygge og tilfredse”. Karen agerer modigt og kreativt – især når det gælder brugernes velfærd og tryghed er hun villig til at betræde nye stier.
Og det er er netop sådanne udsagn der sammen med Karens altid positive indstilling til brugerne – der gør at vi i BF har valgt at Karen skulle modtage “årets BrugerVen” hæderspris for 2015 – fordi hun sammen med det øvrige personale (der hver især også er umådeligt søde) har udviklet og hver eneste dag driver “Danmarks bedste behandlingsinstitution” for stofbrugere.

– Og vi håber rigtig mange andre ledere og deres kolleger rundt omkring i landet, vil kopiere flest mulige elementer fra Karens, det øvrige personales og brugernes 2. hjem i Gentofte – en aldeles fremragende substitutionsbehandling.

Ved at give vores hæderspris til Karen – gør vi det bestemt ikke lettere, at finde en ny BrugerVen af en tilsvarende kaliber i 2016.

– Men sådan siger vi jo hvert år – og alligevel lykkes vi med hvert eneste år, at finde én der fortjener vores taknemmelighed, hæder og respekt – og der findes heldigvis også rigtig mange gode mennesker, der hver især vil os stofbrugere deres allerbedste – og nu har vi altså et helt år til at finde en ny der fortjener vores hæderspris lige så meget som de 19 tidligere prismodtagere har gjort det år efter år.