STOFBRUGERNES MUSEUM

Stofbrugernes Museum er et museum om stoffer, stofbrugerlevevilkår og stofbrugerpolitik. Det lille museum har til huse i BrugerForeningen for Aktive Stofbrugere i Københavns Nordvestkvarter, som siden 1993 har fungeret som værested, interesseorganisation og talerør for mennesker, der bruger stoffer.

Museet rummer en enestående samling af historiske genstande og samtidige objekter, som fortæller historien om stofbrug gennem tiden, om de utrygge og udsatte livsvilkår stofbrugere lever under i dag, og om aktivister og NGO’ers kamp for tiltag, der skaber bedre forhold, sundhed og værdighed for stofbrugere i Danmark.

I museet kan du både opleve asiatiske opiumspiber fra 1800-tallet og amerikanske håndkøbspræparater med heroin-, opium- eller morfinindhold fra det 19. århundrede. Du kan også se fixegrej til indtagelse af forskellige stoffer og modeller af det perfekte fixerum, skabt af BrugerForeningens medlemmer. Endelig kan du se videoer og lytte til interviews med stofbrugere og stofbrugeraktivister, som fortæller om at leve med stoffer og deres kamp for en bedre stofbrugerpolitik.

Museet er grundlagt af BrugerForeningens stifter og tidligere formand Jørgen Kjær, som gennem en lang årrække indkøbte og indsamlede genstande til museet. Samlingen tilføres løbende nye objekter for at afspejle den aktuelle situation for stofbrugere i Danmark.

Når du besøger museet, har du mulighed for at få udleveret en gratis audioguide, som guider dig rundt i udstillingen. Hjertelig velkommen!

Lukket for kommentarer

Lukket for kommentarer. Du kan ikke skrive en kommentar til dette indlæg.