Forsiden, Historiske dokumenter, Narkopolitik, Nyheder

Socialdemokratiets gruppeformand Henrik Sass Larsen: Afkriminaliser alle stoffer, og lad staten stå for hashhandlen, Information d. 16.5. 2018.

Socialdemokratiets gruppeformand Henrik Sass Larsen – har netop publiceret en ny debatbog; “’EXODUS – vejen frem for centrum-venstre’ der udkom fredag den 18.5. 2018.

“Samfundets nultolerance over for narkotika har været en menneskelig og økonomisk katastrofe »af episke dimensioner«, skriver Socialdemokratiets Henrik Sass Larsen i en ny bog, hvor han argumenterer for at legalisere cannabis og afkriminalisere kokain, amfetamin og andre hårde stoffer. Cannabis burde legaliseres fuldstændigt og forhandles gennem staten, mens hårde stoffer »som minimum« burde afkriminaliseres for brugerne. Det skriver formanden for den socialdemokratiske folketingsgruppe Henrik Sass Larsen i sin nye debatbog ’EXODUS – vejen frem for centrum-venstre’.
De seneste 50 års krig mod narkotika har været en total fiasko. Samfundet har strammet loven, hævet straffene og investeret astronomiske beløb i at håndhæve dem. Og lige lidt har det hjulpet.

»Alt, hvad vi har gjort de seneste 50 år, har været nytteløst,« siger Henrik Sass Larsen, da Information møder ham på hans kontor.

»Der er ikke færre, der bruger eller misbruger stoffer. Ethvert skolebarn ved, hvor man kan købe hash. Det har ikke nyttet andet end, at vi har sendt en masse folk i fængsel, og mængden af ressourcer, samfundet bruger på at bekæmpe det, er eksploderet.«

Henrik Sass Larsen er overbevist om, at det ville føre til et drastisk fald i kriminaliteten og enorme besparelser for samfundet, hvis staten overtog hashsalget og stoppede med at straffe brugere af hårde stoffer. De store besparelser kunne man så investere i oplysningskampagner og behandlingsindsatser, påpeger han.

Gruppeformanden erkender, at en ny og mere liberal kurs over for narkotika kan føre til en stigning i danskernes forbrug. Men det er en pris, Henrik Sass Larsen er klar til at betale for at komme de afledte samfundsproblemer til livs.

Sidst Socialdemokratiet havde regeringsmagten afviste daværende justitsminister Morten Bødskov Københavns Kommunes efterhånden rutinemæssige anmodning om at få tilladelse til at indlede et forsøg med fri cannabis. Og partiets formelle linje har ikke ændret sig siden. Henrik Sass Larsen understreger, at holdningerne om narkotikapolitik er hans egne, ikke partiets.

Læs artiklen på Information: