Artikler, Gæsteskribenter, Historiske dokumenter, Narkopolitik, Nyheder, Pressemeddelelser

“Afkriminalisér brug af stoffer”. Information – Leder af Michelle Færch, 28.7.2014.

Afkriminalisér brug af stoffer

LEDER
Michelle Færch
28. juli 2014

Hvis vi vælger den nemme løsning og forsætter med at opretholde et forbud mod stoffer, fortsætter folk med at dø af overdoser, aids og hepatitis C. Sådan lød et af budskaberne i denne uge på den Internationale aids-konference i Melbourne, Australien. Tidligere på måneden udgav WHO (World Health Organization) en rapport, hvor de for første gang opfordrer verdens lande til at afkriminalisere stoffer til personligt brug for at stoppe spredningen af de dødelige sygdomme og på den måde sikre folkesundheden: »Lande bør arbejde hen imod at udvikle politikker og love, der afkriminaliserer indsprøjtning og andre brug af stoffer og dermed reducerer brugen af indespærring.«

Narkotikakrigere bruger som modargument, at forbruget af stoffer ville stige voldsomt, hvis vi afkriminaliserede brugen af stoffer. Men heldigvis har vi et eksempel fra den virkelige verden på de faktiske effekter af at stoppe krigen mod narkotika, så vi behøver ikke at gætte. Vi kan bare forholde os til fakta. Og fakta er, at Portugals model er en succes. Antallet af mennesker, der har taget stoffer for nylig, eller som er afhængige, er ikke steget, siden Portugal for 13 år siden afkriminaliserede stoffer til eget brug. For unge mellem 15 og 19 år er brugen af narko faktisk faldet. Antallet af stofbrugere i behandling steg fra 23.654 personer i 1998 til 38.532 personer i 2008, og mellem 2000 og 2008 faldt det årlige antal af hiv-tilfælde blandt stofbrugere fra 907 til 267. Det viser tallene.

Danmark bør lytte til WHO og gøre som det gode eksempel fra Portugal. Skifte fængsels- og bødestraf for besiddelse af stoffer til eget brug ud med et tilbud om at komme til en lokal misbrugskommission, som finder en passende behandling. Ikke fordi det føles rigtigt, men fordi det virker. Hvis vi altså vil folk og folkesundheden det bedste.