Narkopolitik

Uddeling af heroin anbefales, af journalist Keld Broksø 1998

Af Keld Broksø
En række klare anbefalinger til eventuelt kommende, danske forsøg med heroin, opfordrer Center for Rusmiddelforskning nu til, at forsøg med heroinudlevering skal have sideløbende, sammenlignelige forsøg med metadon, personalet skal være robust, og danske heroinforsøg skal supplere og ikke træde i stedet for andre behandlinger.

Anbefalingerne kommer fra centerleder Jørgen Jepsen, som er tilhænger af heroinforsøg og medforfatter til en rapport som Socialministeriet modtog denne uge om de schweiziske forsøg med heroinuddeling.

Rapporten, som blev til i et samarbejde med Københavns Universitet, endte dog som en såkaldt ikkerapport: Anbefalingerne for eller imod danske forsøg mangler fordi de schweiziske resultater har statistiske mangler, der gjorde det umuligt at konkludere noget.

Personligt bilag.
Jørgen Jepsen har derfor leveret et personligt bilag til rapporten.
Bilaget indeholder blandt andet hans egne indtryk fra forsøget i Schweiz.
I Socialministeriet gør man dog opmærksom på, at det havde man ikke bedt om, og man vil derfor se helt bort fra Jørgen Jepsens egen udlægning af de schwejziske heroinforsøg.

Jørgen Jepsen understreger imidlertid en lang række ting, som bliver aktuelle ved en evt. forberedelse af danske heroinforsøg:
i. Et dansk forsøg skal specialdesignes fordi de schweiziske erfaringer ikke kan overføres direkte.
ii. Danske forsøg bør holde sig til heroin fordi der ikke er så gode erfaringer med kokaincigaretter, morfin m.m.
iii. Heroinforsøg er kun aktuelt for en lille gruppe hårdt belastede narkomaner.
iv. Man må være indstillet på store omkostninger i begyndelsesfasen, men det vil senere give besparelser på grund af mindre kriminalitet.
v. Endelig understrege Jørgen Jepsen. at heroinudlevering ikke løser narko problemet det reducerer kun skadevirkningerne.

Mens danske politikere fortsat mangler en rapport fra Sundhedsstyrelsen, der kan fuldende beslutningsgrundlaget om danske heroinforsøg, har FN i mellemtiden vendt på en tallerken: Generaldirektøren for FNs Narkotikakontrol program, Pino Arlacci, har rost de schweiziske forsøger fordi de var under streng viden skabelig kontrol.

Dermed står Lægeforeningen, Formanden for Folketingets retsudvalg Bjørn Elmquist, formanden for Narkotikarådet, Preben Brandt, og Center for Rusmiddelforskning ikke længere alene i anbefalingen af de schweiziske forsøg og som inspirationskilde til danske forsøg.