Lægeordineret heroin på vej til København

Københavns Kommune Den 7.5.2009. Lægeordineret heroin på vej til København Fra begyndelsen af næste år vil stofmisbrugere i København kunne modtage lægeordineret heroin på en nyåbnet klinik. Tilbuddet til stofmisbrugere […]

Københavns Kommune

Den 7.5.2009.

Lægeordineret heroin på vej til København

Fra begyndelsen af næste år vil stofmisbrugere i København kunne modtage lægeordineret heroin på en nyåbnet klinik. Tilbuddet til stofmisbrugere har været på vej siden sidste år. Her bevilgede Folketinget i februar 70 millioner kroner til ordningen, hvoraf Købehavns Kommune får 30 millioner kroner.

I København er der fundet en egnet adresse til en heroinklinik i Nordvestkvarteret og de første skitser til indretningen af klinikken, som skal specialindrettes præcist til formålet, er allerede på arkitekternes tegnebræt.

Når klinikken slår dørene op i begyndelsen af næste år, skønnes det, at omkring 100-120 stofmisbrugere vil takke ja til behandlingstilbuddet, som er målrettet de stofmisbrugere, som ikke profiterer af metadonbehandling

Smitterisiko og kriminalitet mindskes
– Det drejer sig om stofmisbrugere, som har fået metadonbehandling igennem et stykke tid efter alle kunstens regler, eventuelt som injektionsbehandling, men som alligevel ikke får opfyldt deres stoftrang. Derfor supplerer de med heroin, som de køber på gaden og selv injicerer, ofte under kummerlige vilkår med den risiko for smitte, det indebærer, fortæller klinisk overlæge i Socialforvaltningen Christian Hvidt, som sidder i Projektgruppen for implementering af Lægeordineret Heroin.

I Heroinklinikken kan stofmisbrugeren i hygiejniske omgivelser injicere heroin med hjælp fra læger og sygeplejersker. Det er her muligt at give stofmisbrugerne heroin af en ensartet renhedsgrad i modsætning til det stof, stofmisbrugerne i dag er tvunget til at købe på gaden. Dermed mindskes smitterisikoen. Erfaringer fra lande, der allerede har tilbud om lægeordineret heroin, viser desuden, at der sker en markant nedgang i den berigelseskriminalitet, der følger med, når stofmisbrugeren skal købe stoffet på gaden.

Kan ikke stå alene
Klinikkens brugere giver afkald på en stor grad af frihed, når de takker ja til behandlingen. Heroinen skal nemlig injiceres overvåget 2 gange om dagen – alle ugens dage, inklusive lørdag og søndag.

– Det er vigtigt at slå fast, at behandlingen med heroin ikke kan stå alene, men skal ledsages af et veludbygget psykosocialt behandlingstilbud. Heroinen i sig selv er ikke et mirakelmiddel, som løser alle misbrugerens problemer, siger Overlæge Christian Hvidt.

– Vi skal bruge den mulighed, vi får, for et samarbejde med klinikkens brugere, og derfor skal vi udover den lægeordinerede medicin tilbyde nogle attraktive socialpædagogiske tilbud og nem tilgang til socialrådgivere samt anden psykosocial behandling. Vi skal vise brugerne, at de bliver taget alvorligt, og at vi vil hjælpe dem.